سیستم آموزش در کانادا

دسته بندی: عمومی

2020/07/30


در این مقاله قصد داریم مروری بر سیستم آموزش کانادا برای شما ارائه بدهیم. یكی از مهمترین دلایل محبوبیت كانادا در بین دانشجویان، كیفیت آموزش مناسب آن و علی الخصوص شهریه های پایین آن نسبت به کشورهایی چون استرالیا، آمریکا و انگلستان است. دولت کانادا هرساله مبلغ بسیار زیادی را صرف سرمایه گذاری در آموزش عالی می کند و این کشور جزء سه کشور برتر برای ادامه تحصیل در دوره های پس از راهنمایی و دبیرستان است.

سطوح آموزشی در کانادا

از آنجا که سیستم آموزش در کانادا به صورت جداگانه توسط هر ایالتی که موسسه آموزشی در آن قرار دارد، اداره می شود، ممکن است سطح تحصیلات و مدارک تحصیلی در دسته بندی های مختلف باشند و یا نام های متفاوتی داشته باشند. در اینجا به طور خلاصه این مدارک و سطوح آموزشی را آورده ایم:

گواهینامه و مدرک دیپلم (Certificates and Diploma)

مدت دوره: 1 تا 2 سال

این سطح از تحصیلات بیشتر شامل برنامه های فنی و حرفه ای شغل محور هستند

مدرک فوق دیپلم یا کاردانی (Associate degree)

مدت زمان: 2 سال

معادل دو سال اول لیسانس 4 ساله

مدرک کارشناسی (Bachelor's degree)

مدت زمان: 3 تا 4 سال

یک مدرک کارشناسی که مستلزم گذراندن دوره متوسطه است. اگرچه بیشتر دوره های کارشناسی 4 سال طول می کشند اما مدت دوره کارشناسی در کانادا به استان و نوع برنامه انتخابی شما بستگی دارد؛ استان های خاصی مانند کبک دارای مدرک کارشناسی 3 ساله هستند.

مدرک افتخارات کارشناسی (Bachelor's Honors degree)

مدت زمان: 4 سال

دریافت این مدرک، نیازمند دریافت یک معدل خاص یا تحصیل در رشته های فوق تخصصی یا یک برنامه تخصصی می باشد.

دوره دیپلم کارشناسی ارشد (Postgraduate diploma)

مدت زمان: 1 تا 2 سال

دوره پس از کارشناسی

دوره کارشناسی ارشد (توسط پایان نامه) (Master's degree (by thesis))

مدت زمان: 1 تا 2 سال

که اغلب به عنوان کارشناسی ارشد تز بیس (thesis-base) معرفی می شوند، گذراندن این دوره مستلزم ارائه اجباری پایان نامه برای ارزیابی و تکمیل دوره است.

دوره کارشناسی ارشد (بدون پایان نامه) (Master's degree (by non-thesis))

مدت زمان:1 تا 2 سال

این دوره درس محور (course-base) بوده و شما نیازی به ارائه مقاله و پایان نامه نخواهید داشت، فقط کافیست مانند دوره کارشناسی، درس ها را پاس کنید.

دوره دکترا (Doctorate or PhD)

مدت زمان: 4 تا 7 سال

مدرک دکترا زمانی اعطا می شود که دانشجویان پایان نامه را تکمیل کنند و با موفقیت از کار خود جلوی اعضای هیئت علمی دانشکده، دفاع کنند.

دوره های پسا دکترا (Post-Doctoral Programs)

بدون محدودیت زمانی

این دوره، شامل برنامه های تخصصی پژوهش محور می شوند.

 

انواع موسسات آموشی در کانادا

انواع مختلفی از مدارک تحصیلی توسط موسسات آموزشی کانادا ارائه می شود.

دانشگاه: دانشجویان در دانشگاه های کانادا می توانند برای دوره های کارشناسی، مدرک کارشناسی ارشد، دیپلم و گواهینامه، مدارک حرفه ای و همچنین مدرک دکترا اقدام کنند.

کالج های دانشگاه: برنامه هایی که توسط این کالج ها ارائه می شوند شامل مدرک دیپلم و برنامه های انتقال دانشگاهی است.

کالج های منطقه ای: دانشجویان می توانند گواهینامه، دیپلم، مدرک فوق دیپلم یا کاردانی، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد را در کالج های منطقه ای دریافت کنند.

کالج های فنی و حرفه ای: در این کالج ها، دیپلم و گواهینامه ها برای آموزش های فنی ارائه داده می شوند.

 

سال تحصیلی در کانادا

ماه سپتامبر زمان اصلی پذیرش در دانشگاه های کانادا است و در این ماه شاهد بیشترین تعداد پذیرش دانشجو هستیم. با اینکه بیشتر کالج ها و دانشگاه ها در ماه های سپتامبر و ژانویه پذیرش دارند، اما ممکن است شما بتوانید برای پذیرش تابستان که حدود ماه آوریل یا مه شروع می شود، پذیرش بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در مورد زمان های پذیرش در کانادا، کلیک کنید.

 

ساختار آموزشی در کلاس های کانادایی

مشارکت فعال، تحقیق و تجزیه و تحلیل از طریق ارائه، تکالیف و آزمایش های آزمایشگاهی اساس یادگیری در کلاس های کانادایی است. کلاس ها معمولاً ترکیبی از سمینار ها، آموزش ها و جلسات آزمایشگاهی با جمعیت دانشجویی در حدود 30 تا 200 نفر است. در حالی که ممکن است یک سمینار تعداد دانشجویان بیشتری داشته باشد، معمولاً برای درک بهتر و عمیق مفهوم درسی، آموزش ها در گروه های کوچک برگزار می شوند. اساس کار دانشگاه های کانادا، ارائه یک تجربه جامع برای دانشجویان است که در آن فرصت هایی را کسب می کنند که دانش، مهارت، شغل و زندگی آن ها را بهبود می بخشد.

 

شهریه

در مقایسه با انگلستان، استرالیا و نیوزلند، کانادا کمترین میزان شهریه را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است. برای تأمین شهریه، سالانه به حدود 7,000 تا 29,000 دلار کانادا نیاز خواهید داشت. گرچه این مقدار، یک راهنمای کلی است و شهریه شما به فاکتور های متعددی از جمله موسسه ای که در آن ثبت نام می کنید و برنامه مورد نظر و همچنین مکان و شیوه زندگی بستگی دارد. درباره هزینه تحصیل در کانادا بیشتر بخوانید.

 

کمک های مالی

کمک های مالی برای دانشجویان بین المللی در قالب های متفاوت بورس های تحصیلی، کمک هزینه ها، معافیت از کل یا بخشی از شهریه و بسیاری دیگر در دسترس هستند، توجه داشته باشید که مبلغ و نوع آن بین موسسات و برنامه های مختلف متفاوت است. از آنجایی که دریافت بورس تحصیلی رقابتی است، توصیه می کنیم حدود 8 تا 12 ماه قبل از شروع دوره ها، برای واجد شرایط شدن برنامه ریزی کنید. انواع بورسیه های کانادا را از اینجا بخوانید.

در اینجا مروری بر انواع بورس های تحصیلی که می توانید براساس سطح تحصیلات خود برای آنها درخواست دهید، آورده شده است.

 

برای دانشجویان کارشناسی

  • بورس های تحصیلی مبتنی بر شایستگی
  • بورس های دولتی یا استانی
  • کمک های مالی و کمک هزینه های کالج مبتنی بر نیاز
  • معافیت از پرداخت شهریه
  • بورس های تحصیلی مشترک المنافع
  • بورس های تحصیلی خصوصی یا سازمانی

 

برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

  • بورس های تحصیلی مبتنی بر شایستگی
  • بورس های دولتی یا استانی
  • جوایز و کمک هزینه های همکاری های تحقیقاتی
  • جایزه توسعه حرفه ای
  • بورس های تحصیلی کمک آموزشی
  • بورس های تحصیلی مشترک المنافع
  • بورس های تحصیلی خصوصی یا سازمانی

دیدگاه کاربران